Örökös vita a diétázók körében, hogy az alacsony szénhidrát/magas zsírtartalmú (LCHF) vagy alacsony zsír/ magas szénhidrát tartalmú (LFHC) étrend vezet tartós fogyáshoz. Sajnos mindenkit el kell, hogy keserítsek, ugyanis mind a kettő eredményes lehet mindaddig, amíg azonos kalóriadeficit áll fent. 1 Azonban, ez mégsem ennyire egyszerű. Fontos itt az elején megjegyezni, hogy kalória és kalória között is van különbség. 

Fogyni vágyóknak előszeretettel készítenek 1200 – 1500 kcal tartalmú Mintaétrendeket, és azért is nem személyre szabott étrendet írtam, hiszen akkor tudnánk, hogy itt kezdődik az átlag ember alapanyagcseréje. És most nem extrém obezitásról beszélek, hanem  átlag 5-10kg súlyfelesleggel bíró emberekről. Alapanyagcseréről korábban írtam már, ide kattintva eléritek.

1500 kcal-t úgy is be lehet vinni, hogy egész nap nem eszek semmit, majd beülök egy gyorsétkezdébe és megeszek egy menüt, 0,5 liter üdítővel. Hasznos tápanyag nagyjából zero. 

És úgy is be lehet vinni, hogy elosztom 4-5 étkezésre, majd minőségi ételeket válogatok össze, melyek vegyesen tartalmaznak gabonaféléket, fehérjét (hús, hal, tojás, tej-tejtermék), rengeteg zöldséget, gyümölcsöt, magvakat. Hasznos tápanyag tartalma csillió. 

Mi tartozik a minőségi ételek közé? A szénhidrátcsökkentett termékek nem igazán.  

A legegyszerűbb példán mutatom meg, mi a legnagyobb átverés. 

Nézzük meg a vizes zsemle összetételét. 

           

 

Hagyományos vizes zsemle Szénhidrátcsökkentett vizes zsemle
Összetevők: 
Liszt (BL55); Víz; Élesztő; Só ivóvíz, búzaliszt, vitális búzaglutén, szójaliszt, növényi rost (bambusz), élesztő, margarin [finomított növényi olajok és zsírok (kókusz, napraforgó, pálma, repce változó arányban), ivóvíz, emulgeálószerek (zsírsavak mono-, és digliceridek), étkezési só, tartósítószerek (szorbinsav, kálium-szorbát), savanyúságot szabályozó anyag (citromsav), aroma, színezék (karotinok)], rozskovász {(rozsliszt, ivóvíz, kovászmag), savanyúságot szabályzó anyag: ecetsav}, étkezési só, sütőszer (búzaliszt, emulgeálószer: zsírsavak mono- és digliceridjeinek mono- és diacetil-borkősav észterei, lisztkezelőszer: aszkorbinsav, enzimek)
Tápanyagtartalom /100g:
Energia(kJ):  1163 Energia(kJ):  815
Energia(kcal):  274 Energia(kcal):  194
Zsír(g): 0,9 Zsír(g): 3,4
– ebből telített zsírsav(g): 0,2 – ebből telített zsírsav(g): 1,5
Szénhidrát(g):  56 Szénhidrát(g):  22
– ebből cukor(g) 1,9 – ebből cukor(g) 0,3
Rost(g) 2,1 Rost(g) 11
Fehérje(g) 9,7 Fehérje(g) 13
Só(g)  1,1 Só(g)  1,70

Számokban a CH csökk. zsemle sokak számára kedvezőbb lehet, hiszen az energia tartalma majdnem 100 kcal-val kevesebb a szénhidrát tartalmának köszönhetően. ( 1g CH = 4,1 kcal, a különbség a két zsemle között 34g CH, azaz 139,4 kcal). Viszont nem mindegy, minek a “javára” tűnik el ez a szénhidrát. 

A telített zsírsavakról tudjuk, hogy rendszeresen, nagy mennyiségben fogyasztva növelik a szív-érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Persze, mondhatjuk, hogy 1,5g-ról beszélünk, az nem nagy mennyiség. DE ez mindösszesen 1 db zsemle. Emelett ha még más szénhidrátcsökkentett, über diétás ételeket és sok állati eredetű terméket, vagy kókuszzsírt fogyasztunk, máris megugrik ez a 1,5g. 

Ami még sunyi módon megbújik ezekben a termékekben az a só. Láthatóan másfélszer magasabb a só tartalma a Ch csökk. zsemlének, mint a simának. Indokolatlanul magas só bevitel viszont visszatartja a vizet a szervezetünkben, ami akár felelhet azért, hogy nem tudunk lefogyni. 

Ördögi kör: nem tudok lefogyni —▶︎ szénhidrátcsökkentett terméket veszek —▶︎ rejtett sóbevitel —▶︎ vízvisszatartás —▶︎ nem tudok lefogyni

És ami talán a legszembetűnőbb a két termék között: az ÖSSZETEVŐK LISTÁJA. 

Normális esetben valóban 4 összetevőből áll egy hagyományos vizes zsemle. Ellenben a Ch csökk. termékekben vagy a teljes lisztet cserélik le, vagy egy bizonyos mennyiségét. Ehhez kellenek különböző adalékanyagok, mint lisztjavítószer, aszkorbinsav, tartósítószerek stb, hogy egyáltalán elálljon ez a zsemle pár napig a szekrényünkben. Margarin egy vizes zsemlében? És ezen felül meg is kenjük pluszban valamilyen zsiradékkal, máris növekszik az a telített zsírbevitel. Szójaliszt általában egy olcsó alapanyag, amit előszerettel használnak ilyen termékekben. Színezék.. 

Valóban megéri ennyi adalékanyag 139 kcal többletért? 

Szerintem nem.

 

 

 

1    Jensen MD, Ryan DH, Apovian CM, Ard JD, Comuzzie AG, Donato KA, Hu FB, Hubbard VS, Jakicic JM, Kushner RF, et al. ; American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines; Obesity Society. 2013 AHA/ACC/TOS guideline for the management of overweight and obesity in adults: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines and The Obesity Society. J Am Coll Cardiol  2014;63(25 Part B):2985–3023.

Vélemény, hozzászólás?

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás